CZY MOŻNA ZWRÓCIĆ SPRZĘT MEDYCZNY?
Wiele osób zadaje sobie pytanie: czy można zwrócić sprzęt medyczny? Niektórzy chcą oddać niepotrzebnie zakupione leki, inni natomiast nieużywane sprzęty medyczne. Jeśli zastanawiasz się, co możesz zwrócić, jesteś we właściwym miejscu. Sprawdź, jakie są warunki zwrotu sprzętu medycznego i prawa regulujące oddawanie zakupionych produktów.
Czy można zwrócić wyrób medyczny?
Wyroby medyczne i produkty lecznicze to najczęściej kupowane artykuły w aptekach, ale nie tylko. Można je nabyć również m.in. w sklepach medycznych. Niezależnie od tego, czy były kupowane na receptę, czy bez niej, są to artykuły medyczne, niepodlegające bezpodstawnemu zwrotowi. Określa to „Prawo Farmaceutyczne”, na które może powołać się każdy farmaceuta. Oznacza to, że w aptece nie mogą przyjąć zwrotu zakupionych leków i innych przedmiotów, jednak są od tego małe wyjątki.
Artykuły medyczne można zwrócić jedynie w sytuacjach, gdy doszło do pomyłki w wydaniu leków – produkt został sfałszowany bądź ma widoczną wadę jakościową. Zgłoszenie takiej sytuacji rozwiązuje się na jeden z trzech wybranych przez strony sposobów. Można uzyskać zwrot poniesionych kosztów, wymienić lek na pełnowartościowy czy też naprawić wadę, jeśli jest taka możliwość.
Czy można zwrócić sprzęt medyczny?
Artykuły medyczne można zwrócić tylko w szczególnych warunkach, jednak to niejedyna grupa produktów kupowana w aptekach i sklepach medycznych Sprzęt medyczny, czyli różnego rodzaju termometry, ciśnieniomierze, gleukometry itp. traktuje się tak samo, jak zwykłe produkty dostępne na rynku. Oznacza to, że sprzęty medyczne można bezproblemowo zwrócić. Reklamacje i zwroty tego typu urządzeń są realizowane na podstawie zasad ogólnych, które obowiązują np. w sklepach z elektroniką czy marketach.
Jakie są warunki zwrotu sprzętu medycznego?
Zanim złożysz zamówienie, poznaj warunki zwrotu sprzętu medycznego. Przede wszystkim, na zwrócenie towaru masz określony czas – najczęściej jest to 30 dni. Jednak wiele zależy od zasad panujących w danym sklepie. W przypadku zakupu przez internet, każdy klient ma 14 dni na zwrot sprzętu medycznego, bez podania jakiegokolwiek powodu. Dzięki temu można reklamować czy też zwracać akcesoria medyczne, które nie są potrzebne w domu. Należy jednak pamiętać o tym, że w takiej sytuacji zawsze trzeba mieć przy sobie dowód zakupu (np. paragon). Co ważne, musi być on czytelny i nieuszkodzony.
Jeśli wybierasz się do apteki czy sklepu medycznego w celu zwrócenia zakupionego sprzętu, zwróć uwagę na jego stan. Nie powinien nosić śladów użytkowania, ponieważ pracownik czy farmaceuta może nie przyjąć produktu. Jeśli jednak urządzenie było testowane i nie działa właściwie, należy zgłosić reklamację. W obu przypadkach konsument może odzyskać swoje pieniądze, wymienić produkt na nowy albo otrzymać rabat na sprzęt.